Kan man verkligen vara så elak?

Idag har jag både läst en hel del i min bok "En komikers uppväxt" av Jonas Gardell och sett på filmen Bridge to Terabithia och det har fått mig lite att fundera..
eller egentligen började det nog när jag igår tittade på det omdebatterade programmet "föräldrafritt" som hade avsluting på kanal 5 igår.

Hur fruktansvärt elaka barn kan vara mot varandra.

och jag har aldrig tänkt på det, kanske med tanke på att jag inte är äldre än 16 och det inte var så himla länge sen som jag var runt 10 liksom. Men när man läser om det så och får ett lika intryck från så himla många olika stället så börjar man ju fundera på om man själv var likadan.

Så ikväll har jag försökt minnas så mycket jag kunde av hur jag var i mellanstadiet mot mina kompisar. Men jag minns ärligt talat så mycket från tiden innan Kunskapsskolan. bytte ju skolan till 6;an så de åren jag vill åt finns inte riktigt där. och då var det ju ändå bara 5 år sen typ.

Men jag tror nog att vi var rätt elaka mot varandra overall. För lite minns jag ju såklart.
som exempelvis att jag och min kompis sa åt vår tredje kompis att vi skulle leka kurragömma inom ett visst område och hon fick börja räkna, så stack vi iväg till andra sidan skolgården och gömde oss för henne....
jag får ju dåligt samvete av att tänka på det bara!

Sen undrar jag också om det fanns någon som var mobbad/mobbade.. För som jag minns det så var det "krig" mellan tjejerna i min klass under mellanstadiet. två grupper som slogs om allt. både verbalt och fysiskt. och ni vet den kalla tjejiga bråk stämningen var all over the place! herregud! Så jag vet inte om det var nån specifik. Det minns jag faktiskt inte. men så som jag kommer ihåg det var det mest bråk mellan alla, fast man hade sina "vapendragare" i sina respektive grupper...

Näe, men det är hemskt hur grymma barn i den åldern kan vara och uppenbarligen också är...
man mår ju dåligt av sånna tankar så nu ska jag nog läsa en feel-good bok lite innan det blir sängsdags för min del.

Med kärlek vänner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0