det här med APU...

Ligger och letar efter APU-plats till sommaren. har ju redan fixat en med Maja, men eftersom att vi ska vara där i 4 veckor precis när sommarlovet slutar så tänkte jag att man kunde ha en till, precis innan skolan börjar, för på så sätt hinner man med 8 veckors praktik på en sommar, och då har man 7 veckor kvar till nästa sommar!
det är egentligen galet hur mycket APU vi ska hinna med under våra lov. och jag vill helst inte lägga det på jullovet. Det känns för kort för att hinna med att riktigt komma in i det, och dessutom är jag en riktigt sommarmänniska som helst inte är ute alls på vintern, så då känns det ju mer peppande att ha det på sommaren istället när man ändå är ledig och inte har nått särskilt för sig.
Men Bollerup har, i jämfört med andra naturbruksgymnasier, mycket APU.
som exempelvis Helsigborgs ridgymnasium. Vad jag fattade det som har de 20 dagar på hösten och 20 dagar på våren under årskurs 2. Dessa blir då eleverna tilldelade från skolan, och de görs under terminen, alltså inte på loven.
På Naturbruksgymnasiet i Östra ljungby så är APU;n längre än på Bollerup, 17 veckor, men den är starkt förknippad med skolan, då delar av den helt enkelt görs i samband med skolgången, ex; vara stallchef en vecka på skolan i trean". men även hel - och halvdagar ute hos praktikvärdar eller valfri praktikplats.
om vi tar ett sista exempel Plönningegymnasiet i Halmstad så har även dom 15 veckor, och en del av de görs på loven och en del under terminen, men det verkar vara ganska fria val. dom har också, precis som Östra Ljungby, "stallchefsveckor" som man gör i trean, och de har obligatoriska helgjourer, som förberedelse för det.
och hur har vi det på Bollerup då?
15 veckors APU som ska utföras på loven, och man får själv stå för att hitta sin APU plats. skolan hjälper inte till. man får göra max 5 veckor utanför sin profil (i mitt fall utanför hästarna), så länge det är inom naturbruk, och det kan också göras genom helgjourer på skolan där 9 helgjourer = 5 veckors APU.

Så vilket verkar vettigast? jag gillar det sättet Bollerup anordar det, eftersom att det lägger väldigt mycket eget ansvar på eleven, men även Plönninge tycker jag hade ett bra system. Ridgymnasiet tycker inte jag verkar så bra då skolan ordnar allt. verkligen. och det ger inte eleven någonting förutom själva praktiken. på de andra, där eleven får fixa själva, får de lära sig både att "sälja in" sig själva och att vara källkritiska och ställa krav!
Håller ni med eller inte? Var hade ni velat gå, utifrån APU;n?
Nu blev det här inlägget väldigt mycket längre än vad jag planerat... aja.
stick ut, välj naturbruk! som det väldigt mesiga sloganen löd.
Med kärlek vänner

Kommentarer
Postat av: Bonehead;D

Hahaha vår apu är inte alls så;) vi har sammanlagt 16 v. Eller 15:s och vi får lov att hitta apu själva men skolan kan hjälpa oss att få vissa kontakter :) jag trivs superbra med hur vi ska ja de, klagar inte alls på att få ha fria lov :D haha:D

2010-12-23 @ 23:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0