Eurovision song contest, 2009

hela kalaset gick ju av staplen igår och jag tror det inte finns någon undangömd liten människa i Europa som faktiskt är förvånad över hur det slutade. jag menar vartenda undersökning och annan gissning har ju utan tvekan pekat åt norrbaggarnas vinst, och visst hade de rätt. vinnande ur spektaklet gick ju unge Alexander Ryback med sin Fairytale och det var ju ingen liten seger. han slog i alla fall en massa rekord med sina poäng, och enligt min mening, så var det lite trist att sitta och kolla på omröstningen, vilken också var det enda jag såg. och för Sverige då? jodå, vi hamnade på en ärofylld, 21:a plats. eller ja, vi hamnade i alla fall där, vare sig vi hade ära eller inte. men ärligt talat känns det inte lite som att Sveriges schlager år har sett sina bästa dagar? just nu känner jag lite grann att det inte spelar någon roll vad det är vi skickar, Europa uppskattar det ändå inte. jag menar, 2006 skickade vi ju bland det säkraste vi hade, Carola, och visst, det gick ju bra, vi hamnade på en 5:e plats om jag inte missminner mig, men året därefter ville vi skicka något lite roligt och anorlunda så vi skickade ändå ganska folkkära (i sverige) The ark med deras sköna "The worring kind", men det blev nog lite av en chok för europeera och vi kom väl 18-19 nånting. 2008 skickade vi därför återigen något av det säkraste schagler-materialet vi har. våran alldeles egna Charlotte Perelli, men hjälpte det? nej, det var ju precis det det inte gjorde. en pop-låt och en schlager-räv kunde inte ge oss en bättre placering än ett naket bröst med ett glittrigt hjärta, och det var kanske då svenska folket började tänka i andra banor så nu 2009 slog vi på stort och skickade ett mäktigt opera-pop bidrag med en ändå ganska, för oss vanliga, okänd sångerska, Malena Ernman. Men inte ens det gjorde saken bättre och vi slutade som sagt på 21:a plats. sorgligt. så säg mig Europa, snälla, vad ska vi göra för att ha en chans?? ska vi skick Alcazar, Måns Zelmerlöw eller EMD?? hjälper det verkligen oss? jag vet inte, och det tror jag ingen gör, men nästa år måste i ta revanch och i alla fall ta oss till topp 10. annars kränks den svenska musik-industrin. i alla fall i schlager sammanhang. eller kanske så skulle vi ta och skicka en låt på svenska och visa upp vårt vackra språk? det har vi inte gjort på hur länge som helst, utan alltid översatt låtarna. kanske vi skulle göra bäst i att låta bli? eller ska vi skicka en kraftfull pampig powerballad med någon som helt enkel bara står rätt upp och ner och sjunger som en gud? typ Sarah Dawn Finer, Sanna Nielsen eller så? jag vet helt enkelt inte vad Sverige har kvar att göra för att lyckas i Eurovision Schalgern. kanske vi skulle ta och lägga ner helt och hållet? Nej, det skulle bli rama-skri all over. kanske behöver vi bara vänta. det var ju ändå "bara" 10 år sedan vi vann senast. 1999 med Charlotte Nilsson och Take me to your heaven. det var tider då...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0