åter i civilisationen!

nu är jag tillbaka i Helsingborg efter en sjukt skön vecka på Bollerups naturbruksgymnasium ca. 1 mil utanför Tomelilla i Skåne. Praon var sjukt rolig, och det vs fett kallt överallt. Fick en prao-kompis (yeey) som hette Julia och var från Stockholm. fett nice. vi gjorde massa kul nere i de södra kretsarna!
 vi tittade på när treorna höll på med inridningen av unghästarna, hela tisdagen. mina tår var inte tår längre, dom var isblock, som jag sen skulle försöka gå hela vägen tillbaka till Bocken (hemmet där vi bodde) med. det gick, men det gjorde ont. hade vi hovvård, där vi lärde oss slå på och ta av hästskor. det var ärligt talat ganska äckligt i och med att vi tränade på avhuggna/sågade ben från döda hästar, riktiga!! fast det tänkte man inte så mycket på när man väl höll på, fast jag vägrade ta i benet utan handskar! haha. sen blev vi lite lätt jättedissade av läraren vi skulle ha å eftermiddagen, och vi slutade på läktaren och sen i manegen och höll på att bli överridna, mer än en gång av de i min kära systers ridgrupp. haha, men det var roligare än att sitta på läktaren :)
Hade specialhästvård (långt ord!) där vi gick igenom stallbandage (stavning?)och Flyinge-knopparna (dom med ett gummiband). haha, kanske inte riktigt min lektion om man säger så. på Lindingen fick jag inte den där jäävla padden att ligga still så när jag börjat linda lite, hade padden kasat 15 cm!! fick seriösa ryck på det, men när Julia la dit padden och jag lindade gick det bra, förrutom att jag alltid lindade för löst, men strunt i det. Knoppningen var egentligen värst. Läraren visade hur vi skulle göra, och det såg väl lite svårt ut, men inte omöjligt, så skulle man ju prova själv. det gick på ren svenska rent åt helvete!! flätorna blev för lösa, trots att jag spände så hårt jag kunde, och manen var så  ojämn att jag hade 2 cm man kvar när ena delen var slut, så dom var ju spretigare än spretigast, och jag blev så frustrerad, för hur jag än gjorde, så blev det inte rätt. När jag sen sa det till läraren, sa hon bara: Men det ser bra ut.    Då blir det lite en "du ljuger ju så att du tror dig själv! så fult, men i alla fall. Hjälpte till/ tittade på ridlektioner på eftermiddagen och dom ridhusen har verkligen ingen isolering över huvudtagen, och helt sjukt vad jag frös. Sen var det typ storm ute, så att gå tillbaka sen var ju halvkul, men sen när vi var inne var det niice :) haha.
Sista dagen var lätt nice! hade körning på morgonen och det var riktigt roligt. vi körde inte, men vi satt bak på en av vagnarna när som körde typ maraton (med massa "hinder" och precesion och sånt) och det var en riktigt adrenalinkick. sjukt kul!! sen ridning efter rasten. det ble lite stressigt, och jag blev typ 10-15 min sen till lektionen, men det var sjukt nice att rida lite igen! hoppade en som heter Pepsi. sjukt var hon drog, och det gav finfina resultat på mina stackars fingrarar, men det är ju ingen jag inte kan leva med. efter det var det en kort utvärdering av veckan med Bertil som varit vår handledare under veckan, och sen var det bara att packa det sista, luncha och sen åka mot Helsingborg igen...

Det var verkigen en upplevelse att vara på Bollerup! Det var så sjukt bra stämning, och jag vet inte hur många bönder som sa "hej" till mig, och så. Det roligaste är nästan sättet att se på renlighet. det luktar djur precis överallt, och många går direkt från respektive stall (gris, ko, får, häst) in i matsalen och sätter sig och äter, med samma kläder som de hade i stallarna. sen, om de inte orkar byta om, så kan man gå på en vanlig engelska lektion i ridkläder, och det är ingen som tittar snett på en eller undrar varför. gillar den attityden sjukt mycket, det blir så skönt, när det inte är helt maniskt om att det ska vara rent över allt.
Maten var dessutom helt sjukt god, och jag blev käär i äpplejuicen där. älskar den och saknar den redan!! haha. men dom lagar all mat själv, det fanns alltid 2 alternativ på maten, samt en salladsbuffe och mackor. nån dag var där också efterrätt och, jag lovar, den franska körsbärskakan med vispgrädde var "from heaven sent"!. heelt underbar!

Jag tror verkligen att jag ska söka in där när jag ska välja gymnasium. sen vet jag inte vilken linje eller nått sånt, men jag har ju gott om tid på mig att betsämma mig, så, men jag ska absoult söka dit. trivs sjukt bra!!!
Kan rekomendera det starkt!! läs mer på www.bollerup.se.

Bollerups naturbruksgymnasium!


sjukt söta kossor!


vackra vyer på landet




Bollerup


puss och ha det bäst!! //sååsen      

ps. jag lovade ett långt inlägg när jag kom hem och om inte detta är långt nog, vet jag inte vad jag gör! haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0